Butlletí digital de Tavernes de la Valldigna


divendres, 27 de gener de 2017

Tavernes va acollir una xarrada informativa oferida per Ajusta Advocades sobre les clàusules abusives en les hipoteques i com reclamar-les

Les advocades Laura Miñana i Natalia Cortell amb Maria Luisa Grau, presidenta de l'Associació de Veïns, 
El despatx Ajusta Advocades va celebrar ahir una xarrada informativa a Tavernes de la Valldigna organitzada per l'Associació de Veïns de Tavernes sobre les clàusules abusives en les hipoteques i com reclamar-les sota el títol ‘Estic pagant de més en la meua hipoteca?’.

Les advocades Natàlia Cortell i Laura Miñana, van explicar que els consumidors poden reclamar la nul·litat en els contractes hipotecaris de la clàusula solc, el IRPH (Índex de Referència de Préstecs Hipotecaris), així com despeses derivades de la hipoteca que hagen corregut només per part del client com els de notària, taxació o impostos d'actes jurídics documentats. “Es tracta de clàusules abusives”, i, en cas d'existir en el contracte i que el consumidor reclame “és convenient anar ben assessorat per un professional que revise què es pot reclamar i com pot repercutir en el préstec la nul·litat d'aquestes clàusules abusives”, van comentar les advocades.



Cortell i Miñana van explicar que es tracta de clàusules abusives perquè es troben en contractes no negociats i redactats unilateralment per l'entitat bancària i causen desequilibris entre el consumidor i l'entitat.  Tal com va comentar Cortell, “el Tribunal Suprem, en les seues sentències sobre la clàusula solc, estableix dos filtres que ha de superar tota clàusula per a no ser abusiva. El primer és la redacció, que ha de ser clara, i el segon és la informació que li l'ha donat al consumidor sobre com afectarà aqueixa clàusula al contracte i les conseqüències econòmiques que tindrà”. I aquest segon filtre és el que no supera la clàusula solc. 

Els casos de clàusula solc es van explicar amb exemples pràctics de supòsits en els quals poden trobar-se els clients. “Els clients poden reclamar encara que hagen signat un document amb el banc renunciant a reclamar perquè els rebaixen la clàusula solc. Fins i tot si han signat una declaració escrita per ells mateixos en la qual reconeixen saber que tenen clàusula solc”, concretaven les advocades d'Ajusta.

En aquest sentit, el consumidor pot reclamar aquest tipus de clàusules ja que van unides a contractes d'adhesió imposats i sense negociació, en els quals el client de l'entitat es troba en una posició desfavorable. “Els clients, parteixen en aquests casos d'una situació de desequilibri en posseir escassa informació sobre com és previsible que evolucionen l'Euribor o el IRPH de la seua hipoteca en el temps si es compara amb la informació que posseeix l'entitat financera”, explicava Miñana. 

Segons les advocades d'Ajusta el recent Reial decret del Govern no representa cap canvi en els passos a seguir pel client per a reclamar. Primer s'ha de dirigir al banc i posteriorment, si no està conforme amb el que el banc proposa, podria iniciar una demanda judicial. “Estableix unes pautes a seguir pel banc en la negociació. Només si consideràrem que al client li correspon més del que li ofereixen, li recomanaríem seguir avant i anar a judici. Per aquest motiu, és important que el client vaja assessorat en tot moment des del principi del procés per a saber si el que li ofereix el banc és el correcte”, concreten. 

Les advocades d'Ajusta van atendre a les preguntes dels assistents referents a com accedir a la informació sobre la seua hipoteca en cas de no posseir-la. També van explicar com trobar aquestes clàusules abusives en les escriptures de la hipoteca, en cas d'existir, i van aconsellar sobre el tipus d'actuacions a realitzar en cas que una entitat no oferisca la documentació sol·licitada.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Escriu el teu comentari